Alla inlägg under april 2011

Av Nathalie - 28 april 2011 20:22

Ja nu ska man ju börja fundera över vart man vill föda någonstans. Jag har varit inne på Karolinska men efter att ha gått in på deras sidor och läst och sett bilder är jag nu mer inne på Danderyd. Men då är frågan om man ska välja Stockholm BB eller Danderyds sjukhus. Stockholm BB ligger ju också på Danderyds sjukhus men det är en mer hemlik miljö i förlossningsrummet. Har hört och läst att det ofta är fullt vid Danderyd men om man har det i baktanken så man är beredd på att man kanske får byta klinik när det väl är dags kanske det inte gör något. Man har ju ändå en chans att få plats och trivas där. What to do??

Av Nathalie - 26 april 2011 20:12


Bebisen väger nu över 600 gram och är välproportionerad, men med tunn och ömtålig hud och ringa mängd underhudsfett. Nu börjar bebisen fylla utrymmet i livmodern och den är ungefär 30 centimeter lång från hjässa till häl. Hjärnan växer snabbt, smaklökarna är fullt utvecklade, finger- och fotavtryck fortsätter utvecklas. Inne i bebisens kropp utvecklar lungorna andningsvägarnas förgreningar och celler som producerar surfaktanter som gör att lungblåsorna (alveolerna) inte kollapsar när bebisen väl börjat andas luft.

Du kanske har fått svaga röda eller bruna strimmor, så kallade strior på mage, höfter eller brösten. Krämer kan inte ta bort dem, men att ha en BH som ger brösten bra stöd kan förebygga strior åtminstone där.

Det är väldigt vanligt i det här stadiet av graviditeten – ca 90% av gravida kvinnor får dem. Efter förlossningen bleknar striorna gradvis och lämnar strimmor som är ljusare än kringvarande hud.

Dina ögon kan kännas torrare och vara ljuskänsligare än vanligt. Detta är också normalt under graviditeten och du kan lindra symptomen genom att använda s k konstgjorda tårar (säljs på Apoteket).

Det är fortfarande viktigt att äta bra – titta på våra kostråd för graviditetsvecka 25-28.

Ladda ner och skriv ut vår veckoplanerare för graviditeten!

• Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer.

Av Nathalie - 26 april 2011 19:56

Här kommer två magbilder från idag, vecka 24 (23+1)    Det växer så det knakar..


 

 

Av Nathalie - 26 april 2011 16:52

I onsdags började min jobbiga hosta som har hållit i sig hela påskhelgen och även nu efter påsk. Jag får hostattacker så det känns som jag ska hosta upp lungorna.. Riktigt jobbigt... Hoppas det försvinner snart.


Nu sparkar bebisen varje dag och det är så himla mysigt. Imorse var det det full rulle, bebisen sparkade åt alla håll och kanter och han sparkar i detta nu som jag skriver detta. Åh det känns så märkligt ändå att det är en levande människa i min mage som sparkar och slår där inne.   


Idag skickade jag in brevet till försäkringskassan så nu är det bara att vänta och se om man får några pengar eller inte. Ska även träffa läkaren någon dag i veckan för att förnya sjukskrivningen. Får se hur länge jag klarar av att jobba 50 %, har börjat få ondare nu   

Av Nathalie - 15 april 2011 11:57

Hämtade läkarintyget idag och fick förlängd halvtidssjuksskrivning t.o.m 2 maj. Sen ska jag boka in en tid och träffa läkaren.


Ska stänga på jobbet idag. Skönt att det är fint väder och varmt ute så man kan stänga ute. Sen är det helg! Vi ska börja göra iordning barnrummet i helgen ska bli så mysigt att äntligen få börja boa i barnrummet.   

Av Nathalie - 14 april 2011 11:58

Fick tag på min läkare idag som förlängde min halvtidssjukskrivning. Det känns skönt för jag skulle inte klara av att gå upp i tid..

Nu ska man bara lyckas få ersättning från försäkringskassan.. Ska hämta läkarintyget imorn så får jag kopiera det och skicka iväg det.


Var även på mitt andra besök hos min sjukgymnast idag. Hon gick igenom lite bäckenbottenövningar som jag kunde göra som kunde underlätta smärtan. Ska försöka göra dessa så gott det går så kanske smärtan förhoppningsvis lindras.

Av Nathalie - 11 april 2011 15:36

Nu väger bebisen nästan 430 gram, är ungefär 28 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu.

Innan bebisen lagt på sig hull ser huden lite skrynklig ut, men nu ökar den i vikt varje dag. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln utvecklas i stadig takt.

Redan nu finns tandanlag i käkarna. Det är inte så långt kvar tills du får träffa ditt barn och inom det första året börjar tandsprickningen.

Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka. Det är vanligt och helt normalt att få sug efter specifik mat och ökade (men inte blodblandade) flytningar.

• Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer.

Av Nathalie - 9 april 2011 20:46

Idag har jag flängt runt.. Hämtade ut en "Baby to be" box från Apoteksgruppen och en Babybox från Babyland med en blöjhink. Riktigt najs med lite gratisgrejer. Var även på Hälsokraft och hämtade ut 10 ml gratis Weleda havandeskapsolja och 10 ml gratis weleda handsalva.På Babyland köpte jag även Babysafe bälte till bilen. Ett sånt som gör att säkerhetsbältet inte trycker över magen och bebisen och den var helt underbar att använda.


Riktigt trevligt med gratisgrejer vill jag lova   

Presentation


Vi är äntligen en liten familj. :)



Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards